Już niebawem ruszy największa i najdroższa inwestycja drogowa w historii miasta. Przebudowane zostanie ciągle zakorkowane skrzyżowanie ulic Batalionów Chłopskich, Oleskiej i Bohaterów Monte Cassino. Pojawią się dwa tunele i wiadukt, a także nowe miejsca parkingowe, przystanki autobusowe i wypożyczalnie rowerów. Ulgę odczują także studenci. Ta długo wyczekiwana i potrzebna inwestycja, początkowo nie obejdzie się jednak bez utrudnień.

Pierwsze niedogodności już spotkały opolskich żaków. Stacja paliw Lotos przy ul. Katowickiej została zamknięta. Całodobowa stacja tuż przy uniwersytecie stanowiła ważny punkt na studenckiej mapie Opola. Była punktem zaopatrzenia w artykuły spożywcze i napoje. Wielu studentów nie kryje swojego zaskoczenia i niezadowolenia – na każdej nocce, obojętnie jaki był to dzień tygodnia, była kolejka studentów po artykuły pierwszej potrzeby, typu hot dogi. Myślę, że większość studentów będzie bardzo płakać – powiedział nam jeden ze studentów, zarazem były pracownik stacji.

 

Informacje o przyczynie likwidacji potwierdza Piotr Letachowicz z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Opolu. – Pragniemy uspokoić studentów, kilkadziesiąt metrów dalej jest stacja Orlenu, która będzie funkcjonowała bez zmian – dodaje Letachowicz.

 

W ramach inwestycji ruch w okolicy skrzyżowania zostanie całkowicie zreorganizowany. Od strony ul. Bohaterów Monte Cassino w kierunku Nysy Łużyckiej pojedziemy nowym wiaduktem poprowadzonym wzdłuż torów kolejowych, natomiast w stronę przeciwną tunelem. Z ulicy Katowickiej będziemy mogli skręcić już nie tylko w prawo, jak dotychczas, bowiem pojawi się nowa możliwość jazdy w kierunku Zaodrza oraz, przy pomocy nowego tunelu, pod torami kolejowymi, dojazdu do ulicy Rataja i dalej w kierunku osiedla ZWM. Dzięki temu w godzinach szczytu kierowcy zaoszczędzą nawet kilkadziesiąt minut, zmniejszy się także zanieczyszczenie powietrza.

dav

Inwestycja ma na celu także ułatwienie dostępu do transportu zbiorowego, czemu służyć ma centrum przesiadkowe, które powstanie właśnie w miejscu dawnej stacji paliw. Dzięki temu bezpośrednio pod uniwersytet będzie można dojechać aż czterema autobusowymi liniami dziennymi oraz dwiema nocnymi zamiast dotychczasowej jednej. Powstaną także nowe parkingi na 250 samochodów, stacja rowerów miejskich oraz nowe ścieżki rowerowe.

Niebawem ogłoszony zostanie przetarg. Wykonawca na zakończenie prac będzie miał czas do końca przyszłego roku. Inwestycja to koszt aż 180 milionów złotych, jednak aż 112 milinów pokryją środki z Funduszu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Filip Kwaśniak
fot.: własne