Czyżby nadchodził zwiastun katastrofy ekologicznej w Galerii Sztuki Współczesnej? Nie tym razem! Na szczęście to tylko genialna wystawa Pawła Czekańskiego. To już ostatni dzwonek by ją obejrzeć.

Od 31.07.2021 do 26.09.2021 r. zapraszamy Was serdecznie na wystawę: Let the Word burn, autorstwa Pawła Czekańskiego. Ekspozycję można obejrzeć w Galerii Sztuki Współczesnej o godz. 18.00. Wstęp wolny, także nie zwlekaj! Już dziś wybierz się by obejrzeć dzieła artysty!

Katastrofa klimatyczna to zjawisko polegające na zmianie środowiska przyrodniczego danego gatunku lub populacji w sposób uniemożliwiający jej przetrwanie (nieodwracalne w naturalny sposób). Zachodzi ono w różnych sytuacjach, lecz przede wszystkim:

  • kiedy po zmianie abiotycznego składnika środowiska (np. zmiana temperatury, spadek ilości opadów itp.) zasoby środowiska maleją w stosunku do potrzeb gatunku

  • kiedy środowisko staje się niesprzyjające dla danego gatunku z powodu zbyt dużej presji drapieżników

  • kiedy nadmierny przyrost powoduje gwałtowny spadek szans na przetrwanie gatunku (przeludnienie)

Bazując na tematyce ekologicznej i zaobserwowanych zmianach, Paweł Czekański skupił się na pesymistycznej wizji zwątpienia. Dla skontrastowania i podkreślenia poruszanych przez niego zagadnień kierunkuje się ku przewrotności i grotesce. Próbując przepracować zagadnienie egzystencjalizmu w kontekście przemian geopolitycznych moim jego celem jest podjęcie otwartego dialogu z odbiorcą. Prace są często komentarzem na temat kondycji przeciętnego człowieka w kontekście szeroko rozumianego kryzysu.

W centrum ekspozycji znajduje się wielkoformatowa praca Panorama, w której autor odwołuje się do klasycznej formy pejzażu, tutaj ubogiego i oszczędnego w środkach. Polski krajobraz zaoranych pól, na których nie widać nawet jednego drzewa kontrastuje z humorystycznym, wręcz komicznym symbolem płonącego uśmiechu.

Kamasutra powstała w oparciu o podstawowe instynkty. Jest to zestaw dwunastu różnych scen seksu przedstawiających figury wykonane z kłosów zboża i odlanych w brązie. Przewidując nadchodzący kryzys żywnościowy, Paweł Czekański próbuje znaleźć alternatywną wizję rozmnażania żywności.

Za pomocą zestawienia tych dwóch prac autor chciałby osiągnąć efekt post apokaliptycznego nastroju, wizję orgii zboża – pożywienia na tle płonącego pola. Szyderczy uśmiech ukazany w pracy Panorama miał by dodatkowo potęgować ten efekt.

Lidia Marek, Klaudia Dorota Olszewska 

fot.: Galeria Sztuki Współczesnej