Do czego służy pedagogika teatru? Czy możemy mówić o kulturze uczestnictwa?  Jak to wszystko połączyć w przestrzeni publicznej? Kwestie te wybrzmiały podczas panelu dyskusyjnego zorganizowanego w ramach MARATONU TWÓRCZEGO. Zapraszamy do relacji z wydarzenia!

W miniony piątek (18 marca) miałam okazję wziąć udział w panelu dyskusyjnym przygotowanym przez Centrum Edukacji Kulturalnej przy Teatrze im. Jana Kochanowskiego. Zainteresowałam się tą inicjatywą, ponieważ chciałam bliżej poznać działania Centrum Edukacji i Teatralnej Rady Młodych, która po dyskusji prowadziła czytanie performatywne. Piątkowy wieczór w teatrze składający się na czterodniowy Maraton Twórczy był idealną okazją, żeby zaspokoić moją ciekawość, a także dowiedzieć się czegoś więcej o pedagogice teatru.

Panel zatytułowany był “Teatr uczestnictwa: O sensie edukacji teatralnej w instytucji kultury i w przestrzeni publicznej.”, a do rozmowy zostały zaproszone wspaniałe prelegentki – Weronika Idzikowska, Dorota Kowalkowska oraz Katarzyna Krajewska.

Dyskusja dotyczyła roli pedagoga teatru, wpływania na dostępność instytucji kultury oraz interakcji z uczestnikami życia kulturalnego. Oprócz słów panelistek głos zabierała także publiczność, co w praktyce pokazywało, na czym polega dialog między tymi stronami.

Po spotkaniu płynnie przeszliśmy do programu, który przygotowała Teatralna Rada Młodych. Performatywne czytanie przeniosło nas w świat opowiedziany słowami znanych ludzi teatru i pozwoliło zastanowić się nieco, czym właściwie jest teatr i bez czego nie może on istnieć. Moim zdaniem odczytywane historie były naprawdę wciągające, a pomysł na ich przedstawienie bardzo interesujący.

 

Czytanie performatywne

Czytanie performatywne

 

O Maratonie Twórczym, jaki i piątkowym panelu opowiedziała Justyny Oleksy – animatorka kultury w CEK-u.

Najważniejszym punktem była przestrzeń na rozmowę i nie zabrakło jej także po wyjściu z sali. Na uczestników czekała lampka wina, a w przyjaznej atmosferze odbywały się pogawędki i wymiany zdań. W sprzyjających warunkach udało mi się zagadnąć uczestników o ich wrażenia.

Porozmawiałam również z członkinią Teatralnej Rady Młodych, która opowiedziała mi, czym się zajmują i jak to wygląda.

Całość została zorganizowana przez Centrum Edukacji Kulturalnej i udało mi się dowiedzieć nieco więcej o jego funkcjonowaniu.

Spotkanie w teatrze oceniam bardzo pozytywnie i na pewno rozbudziło się we mnie ciekawość odnośnie działań CEK-u. Więcej informacji na ich temat możecie znaleźć na stronie internetowej oraz wspomnianej grupie na Facebook’u bądź możecie przyjść do Teatru.

Marta Konsek
Fot.: Michał Grocholski materiały TJK