“Komunikacja to podstawa” – II edycja, która już przeszła do historii, dała uczestnikom okazję do poznania kluczowych m.in zasad empatycznej komunikacji oraz technik skutecznego przygotowania się do wystąpień publicznych.”
16 grudnia od 9.30 mogliśmy uczestniczyć w warsztatach zaproponowanych przez Radę studencką wydziału nauk o polityce i komunikacji społecznej. Dzień był podzielony na cztery panele: “Empatyczna komunikacja. Jak lepiej rozumieć innych i siebie?”- panel prowadziła Żaneta Rojek, „Co mówimy bez słów? Jak czytać gesty i postawy innych ludzi?” – panel prowadziła Dr Katarzyna Błońska, ”Mów jak TED: jak inspirować słowami? Sztuka przyciągania uwagi”- panel prowadziła dr Ewa Skrabacz, „Kariera- Nowa Era. Jak w dzisiejszych czasach osiągnąć sukces na rynku pracy?”- panel prowadził Dawid Pelczarski
Podczas pierwszego panelu omawiano znaczenie komunikacji międzyludzkiej i umiejętności wyrażania się w sposób czyli tzw. komunikacji empatycznej, który pomaga, nie rani i poprawia naszą prezencję. Uczestnicy zostali poproszeni o napisanie przykrego komentarza, który ostatnio usłyszeli na swój temat, a następnie przekształcenie go w bardziej empatyczną wersję. Na przykład, zamiast „wszystko robisz źle”, mogli powiedzieć: „Widzę, że nie za dobrze Ci to wychodzi, czy mogę Ci pomóc?”. Dodatkowo, w dwójkach dzielili się historiami, opowiadając je jedynie w formie faktów, a druga osoba miała odgadnąć, jakie odczucia mogły nam towarzyszyć w tych sytuacji. Zajęcia te były przykładem że da się komuś coś powiedzieć w empatyczny sposób niekoniecznie złośliwy.
Drugi segment był poświęcony komunikacji niewerbalnej, czym w ogóle jest taka komunikacja i czy my ją zauważamy w codzienności. Ciekawym przypadkiem komunikacji niewerbalnej są źrenice bo jak się skupiamy to się zwężają a jak się ekscytujemy to się rozszerzają. Pani Doktor również przeprowadziła ćwiczenie osoby siedzące w kole miały ocenić czy osoba wyznaczona kłamie czy mówi prawdę na przykładzie kulek które przyniosła bądź nie.
A czym jest dokładniej komunikacja niewerbalna zapytaliśmy Prelegentkę tych zajęć dr Katarzynę Błońską
– “Wręcz ciężko określić bo to jest element nierozłączny każdej naszej komunikacji Ponoć komunikujemy się cały czas oczywiście jeżeli mamy na myśli jakąś interakcję międzyludzką i ta komunikacja niewerbalna absolutnie każdy komunikat uzupełnia tak na różne sposoby takie jak żeśmy sobie mówili to są nasze gesty to jest nasza mimika , to jest sposób ubierania, to jest dystans jaki trzymamy względem drugiego człowieka, absolutnie wszystko co się dzieje na naszej twarzy to jest coś co uzupełnia komunikację werbalną czyli nasze słowa”
Trzeci blok zajęciowy który był zaplanowany jako pokazanie jak się powinno mówić czy też występować publicznie, tytułowe “Mów jak Ted” nie jest więc przypadkowe uczestnicy mogli się dowiedzieć według jakich kroków podążać aby odpowiednio się przygotować. Pani doktor wyróżniła kilka następujący pojęć: Inwencja – czyli nasza wyobraźnia jak sobie przedstawia ten nasz występ dyspozycja- czyli jak się czujemy danego dnia przed wystąpieniem, elokucja- czyli odpowiednio opracowany tekst, tak aby był dla nas prosty do nauki jak i łatwy do zrozumienia dla odbiorców, Mnemonika- opanowanie tekstu aby nie popełniać błędów, pronuncjacja- etap końcowy czyli samo wygłoszenie naszego tekstu .Tak jak do przemówienia możemy się przygotować, tak warto zwracać uwagę na siebie w codzienności aby się cały czas doskonalić
Zapytaliśmy dr Ewę Skrabacz jak się powinno się zwracać uwagę na kogoś błędy językowe:
– “No właśnie to to jest to zawsze ryzykowne, no bo nigdy jakoś tak neutralnie nie przyjmujemy uwag, ona zawsze, nas jakoś tam ukuje, ale myślę, że to zależy od relacji, jaką mamy z daną osobą, prawda? No na co się innego sobie możemy pozwolić wobec kolegi, a na co się inne go wobec kogoś o już nie, nie daj boże w jakich relacji asymetrycznej, a my jesteśmy niżej. Część uwag zachowałabym dla siebie, nie zawsze trzeba zwracać uwagę, wyczuć sytuację i raczej myślę w taki sposób to przekazać, żeby zaciekawić, a zobacz, a wiedziałeś, a często zdarza się tak, ani jeżeli mówić, ty mówisz źle, mów dobrze. Więc warto to ubrać w jakiś taki jeszcze kostium dodatkowy, albo trochę pół żartem, ale na pewno taka kwestia wyczucia stosowności jest tutaj bardzo, bardzo ważne.”
Na ostatnim panelu organizatorzy zaprezentowali temat związany z budowaniem i rozwijaniem kariery zawodowej. Prowadzący skoncentrował się na tym, jak skutecznie rozwijać swoją ścieżkę zawodową i jak radzić sobie w trakcie jej trwania, szczególnie w kontekście dynamicznych zmian na rynku pracy. Podkreślono, jak istotne jest inwestowanie w rozwój umiejętności menedżerskich, które stają się coraz bardziej kluczowe w wielu branżach.
O kilka słów podsumowania II Edycji warsztatów poprosiliśmy przewodniczącą rady studenckiej wydziału nauk o komunikacji społecznej Wiktorię Kramczyńską:
– “Jesteśmy studentami wydziału nauk o polityce i komunikacji społecznej, więc naturalnie naszym głównym obszarem zainteresowań na studiach jest i polityka i komunikacja społeczna. Dzisiaj się skupiamy właśnie na komunikacji. Mieliśmy cztery szkolenia, które właśnie się kręciły wokół tej tematyki. No niestety żyjemy w takiej erze cyfryzacji często nie potrafimy co są rozmawiać, nie potrafimy też do końca słuchać. Także to jest ważne, żeby pielęgnować te takie umiejętności miękkich żeby widzieć na czym ta komunikacja powinna polegać, no bo bez odpowiedniej i takiej poprawnej komunikacji ciężko mówić o satysfakcjonującym, życiu zawodowym, życiu osobistym, czy w ogóle życiu mentalnym, bo też była dzisiaj szkolenia temat empatycznej komunikacji, jak lepiej rozumieć siebie innych. Ta duchowa komunikacja jest równie ważna, bo jak mamy tą duchową, to tak naprawdę to emanuje na zewnątrz. Także tutaj chcieliśmy naprawdę nacisk postawić na to, że komunikacja to podstawa wszystko jest komunikowaniem i bez komunikacji tak naprawdę nie ma niczego.”
Komunikujemy się cały czas, przekaz informacji trwa nie ważne czy werbalnie, bądź też nie, edukujmy się tego jak się dobrze kontaktować bo to sprawia że życie bywa prostsze
A poniżej kilka zdjęć z warsztatów.
Adam Krzywański
Fot.: Adam Dubiński