Kiedy Ole Kirk Christiansen w swoim warsztacie stolarskim projektował pierwszą linie zabawek LEGO, nie przypuszczał że za niemalże 100 lat jego zestawy będą jednym z najbardziej pożądanych uciech dla dzieci (ale i nie tylko). Na swojej drodze napotkał co prawda parę trudności, przez co był bliski załamania. Najważniejsze jednak, że nie poddał się i stworzył obecnego giganta przemysłu zabawkarskiego.
Krótka historia LEGO
W 1932 w Billund w Danii stolarz imieniem Ole postanowił zmienić swoją dotychczasową działalność i całkowicie skupić się na produkcji drewnianych zabawek dla dzieci. W całe przedsięwzięcie bardzo mocno zaangażowanych jest także syn Ole – Godtfred, który po śmierci swojego ojca całkowicie przejmie biznes LEGO i poprowadzi go ku obecnemu sukcesowi. Lata mijały, a panowie starali się doskonalić swoje produkty. Zainwestowali pieniądze w maszynę do produkcji klocków z tworzywa sztucznego. Dodatkowo przeszli z tworzenia pojedynczych zabawek na sprzedaż zestawów z instrukcjami budowania (model znany z dzisiejszych czasów) tak aby dzieci poza elementem zabawy mogły same zbudować samochód, dom lub to na co tylko fantazja pozwoli. 28 stycznia 1958 roku firma LEGO uzyskała patent na specyficzne połączenie swoich klocków, natomiast w 1975 roku w zestawach zaczęły pojawiać się pierwsze minifigurki (tzw. ludziki LEGO). Niestety przygoda ta nie mogła być aż tak kolorowa. Panowie bowiem musieli zmagać się z dwoma pożarami – pierwszym w 1942 i drugi w 1960 roku. Oba pożary były drastyczne w stosunku do rozwoju klocków LEGO, natomiast nie przeszkodziły Ole i Godtfredowi w ponownym powstaniu na nogi.
Co można zbudować z LEGO?
Klocki LEGO oferują swoim odbiorcą nieograniczone możliwości przenoszenia swoich pomysłów w świat zabawek. Poprzez możliwość łączenia ze sobą prawie każdego z elementów LEGO (dwa podstawowe klocki LEGO 2×4 można połączyć na 24 sposoby, trzy – na 1060, a cztery – na 915103765) klocki te dają nam szerokie pole do popisu. Oczywiście LEGO posiada również swoje sztampowe serie takie jak CITY – pozwalająca na wcielenie się w rolę architekta i zaprojektowanie swojego własnego miasta, ARCHITECTURE- która przenosi znane budynki (i nie tylko) z różnych zakątków ziemi do świata LEGO , TECHNIC – dająca możliwość na posiadanie wielu rozmaitych pojazdów w pomniejszonej wersji.. Istnieje również linia klocków skierowana głównie do damskiej części konsumentów – FRIENDS. Nie oznacza to jednak że należy ograniczać się tylko do bezpośrednich propozycji duńskiej firmy. Istnieje bowiem specjalna seria LEGO IDEAS, za tworzenie której odpowiedzialni są właśnie fani klocków. Mogą oni zgłaszać swoje budowle jako pomysły na zestawy, spośród których wybierane są te warte szczególnej uwagi i przenoszone są do świata marki jako oficjalny produkt. Dodatkowo jako ciekawostkę warto dodać, iż przez fakt, że LEGO w swoich zestawach posiada wiele pojazdów, których koła (zupełnie jak prawdziwe) posiadają opony. Firma ta zyskała miano największego producenta tego typu produktu na świecie.
Poza oryginalnymi seriami, jakie LEGO posiada w swoich zasobach, duński gigant posiada także licencję na wykorzystywanie w swoich zestawach motywów z wielu popularnych filmów czy seriali. Ale tym tematem zajmiemy się w następnej części.
LEGO w popkulturze
Klockowy świat posiada możliwość wydawania spod swoich skrzydeł zestawów sygnowanych innymi olbrzymimi markami takimi jak STAR WARS, BATMAN czy MINECRAFT. Zestawy te przedstawiają ikoniczne sceny, postaci, lokacje z filmów, seriali czy nawet gier. Dodatkowo także motyw LEGO przewija się w wielu produkcjach kinowych oraz telewizyjnych, ale i także bardzo często pojawia się w wielu utworach muzycznych. Motyw charakterystycznego, plastikowego klocka jest też wielokrotnie używany w przypadku sfery modowej. Liczne spodnie, koszulki, czapki, buty czy plecaki nawiązujące bezpośrednio do duńskiej firmy wyraźnie temu dowodzą. Największą marką odzieżową, która na chwile obecną posiada w sprzedaży najwięcej produktów sygnowanych LEGO jest niemiecka marka ADIDAS. Jak więc dobitnie widać, duńska marka promuje swoje produkty na ogromną skalę oraz do większej liczby odbiorców, nie tylko tych najmłodszych.
AFOL – czyli czy LEGO posiada także odbiorców dorosłych?
Historia duńskiej marki od samego początku pokazuje nam, że jej produkty skierowane są do młodszej części społeczeństwa. Jednakże nie oznacza to, że tylko i wyłącznie dzieci układają klocki firmy LEGO. Mówi nam o tym akronim AFOL oznaczający dorosłego fana lego (ang. Adult Fan Of Lego). Istnieje bowiem dużo zestawów, z których ułożeniem młodsi mieliby nie lada problem. Duński gigant posiada także odrębną serię CREATOR EXPERT których instrukcje są dość skomplikowane, klocki składa się bardzo długo lub zwyczajne przedstawiają rzeczy mało interesujące dla dzieci. Poza tym dorośli często podchodzą do sprawy LEGO nieco inaczej niż młode pokolenie. Dzieci zwykle dostają zestawy po prostu do zabawy, natomiast starsi odbiorcy niejednokrotnie przeobrażają posiadające klocki w imponujące makiety czy epickie budowle, które później z dumą mogą prezentować na wystawach. Oczywiście zdarzają się również dorośli, którzy kupują konkretne zestawy do swojej kolekcji, gdyż ceny niektórych z nich potrafią rosnąć do horendalnych wielkości. Aby sprawdzić wiarygodność naszych stwierdzeń, postanowiliśmy przeprowadzić sondę wśród studentów Uniwersytetu Opolskiego i zapytać ich o zdanie w tym temacie. Oto co od nich usłyszeliśmy:
Można jednoznacznie stwierdzić, iż LEGO nie powinno być postrzegane tylko i wyłącznie w kategoriach produktów dla najmłodszych. Sami dorośli przyznają, że nie raz zdarza im się sięgnąć po zestaw, czy zbudować coś na własną rękę. A wy, lubicie czasem cofnąć się do czasów dzieciństwa?
Wojciech Mielcarek