Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu zaprasza na wyjątkowy spektakl „OK.NO (the window)”, czyli niezwykłe spotkanie Aktorki i Muzyka, którzy wspólnie zanurzają się w świecie literatury, a także wrażliwości Patti Smith. To otwarta, swobodna forma, łącząca elementy koncertu i spektaklu, w której słowo splata się z muzyką, tworząc intensywną, emocjonalną opowieść.
Eliza Borowska i Wojtek Mazolewski, czerpiąc z poezji, prozy oraz muzyki ikon amerykańskiej sztuki, filtrują twórczość Patti Smith przez własne doświadczenia, wrażliwość, a ponad to emocje. Ich interpretacje stają się osobistymi impresjami, pełnymi zachwytów, refleksji ponad to pytań o miejsce człowieka w coraz bardziej złożonym i niepokojącym świecie. Punktem wyjścia dla „OK.NO” stały się literackie dzieła Patti Smith, m.in. „Poniedziałkowe dzieci”, „Obłokobujanie”, „Pociąg linii M”, „Rok małpy” oraz przekłady piosenek Filipa Łobodzińskiego z tomu „Nie gódź się”. Wybrane fragmenty prowadzą widza przez różne etapy życia i twórczości artystki, od poszukiwania swojego miejsca w sztuce, przez zmaganie się z rzeczywistością, po próbę zrozumienia współczesności pełnej wyzwań. Spektakl zachwyca również muzyczną warstwą Wojtka Mazolewskiego, emocjonalną ekspresją Elizy Borowskiej oraz sugestywną oprawą wizualną autorstwa Oli Knedler. „OK.NO” nie jest tylko hołdem dla Patti Smith, ale przede wszystkim artystyczną próbą odpowiedzi na pytania o to, kim jesteśmy jako ludzie i twórcy.
Zapytałam studentów, jak wyobrażają sobie połączenie spektaklu i koncertu? Czy taka forma zachęca ich do obejrzenia przedstawienia?
— Połączenie spektaklu i koncertu widzę jako coś dynamicznego i pełnego energii, co daje twórcom większą swobodę wyrażania emocji. W muzyce na żywo jest coś autentycznego, potrafi przyciągnąć uwagę i sprawić, że odbiór historii staje się zdecydowanie intensywniejszy. Wyobrażam sobie, że taka forma wprowadza większą różnorodność rytmu i nastroju, co czyni spektakl bardziej nieprzewidywalnym i ciekawym. To dla mnie duży atut i zdecydowanie zachęca do obejrzenia — mówi studentka psychologii.
— Połączenie spektaklu i koncertu wyobrażam sobie jako wyjątkowe doświadczenie, w którym emocje płyną zarówno z gry aktorskiej, jak i z muzyki wykonywanej na żywo. Taka forma pozwala zanurzyć się głębiej w opowieść. Muzyka może podkreślać napięcia, nastroje i wewnętrzne przeżycia bohaterów, tworząc bardziej wielowymiarowy przekaz. Dla mnie to bardzo zachęcające, bo lubię, gdy teatr wykracza poza tradycyjne schematy i oferuje widzowi coś bardziej angażującego — mówi student zarządzania.
— W mojej wyobraźni połączenie spektaklu i koncertu to spotkanie różnych form ekspresji, które wzajemnie się uzupełniają. Aktorzy mogą nadawać sens słowom, a muzycy mogą podkreślać ich emocjonalny wymiar, co razem tworzy bogatszą, bardziej sugestywną narrację. Brzmi to, jak rodzaj artystycznego dialogu, w którym muzyka nie jest tylko tłem, ale równorzędnym uczestnikiem opowieści. Taka koncepcja bardzo mnie ciekawi i zdecydowanie zachęca, by zobaczyć, jak twórcy bawią się formą i jak te elementy współgrają ze sobą na scenie — mówi studentka matematyki.
Sztuka teatralna “OK.NO (the window)” zostanie wystawiona 13.12.2025 o godzinie 20.30 w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu.
Bilety oraz szczegóły spektaklu dostępne są na stronie teatru.
Agnieszka Regiec
fot. Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu