W kameralnej aurze, w brzmieniu barokowych instrumentów – tak zakończył się koncert zespołu “Sanssouci”, będący dopełnieniem XII Festiwalu ”Gaude Mater Polonia”, który zorganizowała Filharmonia Opolska.

Odtwarzając dawne nuty

Mając na myśli Jana Sebastaiana Bacha, zwykle przychodzi nam do głowy brzmienie potężnych kościelnych organów. Tym razem do odtworzenia utworów Bacha posłużono się nietypowymi instrumentami – kopiami stworzonymi dokładnie na wzór tych, na których grano w epoce baroku. Miało to na celu jeszcze większe przybliżeniu uczestników do czasów, w jakich żył i tworzył tenże kompozytor. Dzięki takiemu doborowi, ponure brzmienie baroku biło ożywiającą melodią.

Zespół “Sanssouci” wystąpił w składzie:

Katarzyna Raczkowska – flet traverso

Monika Targowska – flet traverso

Maria Misiarz – wiolonczela barokowa

Tomasz Głuchowski – klawesyn

Wykonano trzy sonaty, w tym jedną autorstwa Wilhelma Friedemanna Bacha (syna wspomnianego kompozytora) oraz solowe preludium na klawesynie. Sonata Wilhelma F. Bacha, w przeciwieństwie do tych ojcowskich utworów, miała w sobie więcej ożywienia i humoru, a te drugie wyrażały więcej zadumy. Pomimo więzów krwi, dzieła syna nigdy nie będą równe dziełom swojego poprzednika. Sonata e-moll na dwa flety przypominała rodzaj kanonicznego śpiewu, jednak największe wrażenie wywarła sonata organowa nr 1BWV 525 zagrana na koniec koncertu.

Rozbudzić klasycznego ducha…

Skoczna melodia klawesynu, głęboki głos wiolonczeli oraz wysoki śpiew fletu – po wsłuchaniu się każdy z uczestników mógł poczuć atmosferę barokowego przepychu, bogactwa dźwięków, a jednocześnie uniwersalności, jaką można przenieść nie tylko na jeden instrument, ale całą orkiestrę.

Dominika Suchy