To, że nasi studenci i absolwenci podbijają świat nauki, jest dość oczywiste. W tym wypadku, również możemy się poszczycić takim osiągnięciem.

Mentoring akademicki to umiejętność współpracy pomiędzy studentem a promotorem. Wymagane jest zaangażowanie, inicjatywa, chęć i czas – z obu stron. Potrzeba także dwóch ambitnych osób, które mają podobne perspektywy, napędzają się wzajemnie i są w stanie poświęcić wolny czas, by poszerzyć swoją wiedzę. Tak też było w tym przypadku, kiedy to praca dyplomowa stawała się artykułem naukowym.

Absolwentka English in Public Communication, a także były radiowiec Akademickiej Rozgłośni Radio Sygnały – Weronika Wiora w 2020 r. obroniła swoją pracę licencjacką ,,Blogosphere as counter-journalism: A study of user-generated election campaign discourses in the US” (pl. Blogosfera jako kontr-dziennikarstwo: Studium tworzonych przez użytkowników dyskursów o wyborach prezydenckich w USA). Praca została napisana pod okiem prof. UO dr hab. Katarzyny Molek-Kozakowskiej z Instytutu Językoznawstwa.

Dzięki zapisaniu się na seminarium dyplomowe „Discursive Strategies in Public Communication” Weronika i pani Molek-Kozakowska, która zajmuje się naukowo językiem mediów i komunikacji publicznej, rozpoczęły intensywną współpracę. Z pracy licencjackiej powstało coś znacznie większego niż papierek, dzięki któremu można się dostać na studia magisterskie. Praca jak i sama studentka miała potencjał, dlatego też, pani promotor kuła żelazo póki gorące.

„Jako studentka, pani Weronika Wiora wyróżniała się zaangażowaniem i otwartością na nowe wyzwania. Dlatego podjęła się przygotowania pracy dyplomowej na temat otoczenia medialnego toczących się właśnie wyborów prezydenckich w USA i skupiła na działalności youtuberów – komentatorów politycznych reprezentujących różne poglądy polityczne i na ich praktykach dziennikarskich, a właściwie kontr-dziennikarskich.” – mówi prof. UO dr hab. Katarzyna Molek-Kozakowska

Weronika wytłumaczyła, w jaki sposób działały osoby w mediach, takie jak vloggerzy i jaki miały wpływ na ogólną opinię nt. wyborów.

„Vloggerzy, niektórzy z wielotysięczną rzeszą subskrybentów, upubliczniali materiały krytykujące sposoby, w jakie media głównego nurtu przedstawiają kandydatów na urząd prezydenta. Czasem weryfikowali fakty (fact-checking), których nie zweryfikowali dziennikarze, czasem przedstawiali poglądy, które zostały pominięte w debacie, a czasem wytykali niekompetencję i brak politycznej neutralności przy prowadzeniu wywiadów lub komentowaniu działań kandydatów. Udało się zgromadzić pokaźną próbkę takich przykładów”.

Praca dyplomowa została obroniona w lipcu 2020 r. i od razu absolwentka UO, a także jej promotorka przysiadły w wakacje do kolejnego maratonu pisania. Czasopismo „Res Rhetorica” (indeksowane w Scopus i Web of Science) zapowiedziało numer tematyczny poświęcony retoryce nowych mediów i nowych wyzwań, do którego nabór zamykał się we wrześniu 2020 r. Korzystając z okazji i poświęcając swoje wakacje, Weronika i pani Molek-Kozakowska przerobiły rozprawę na artykuł naukowy. Czasu było mało… a pracy wiele. Trzeba było mocno skrócić przegląd literatury i dostosować go do zakresu czasopisma i numeru, zoperacjonalizować nowe – tym razem retoryczne – kategorie analityczne i ponownie przeanalizować zebrany korpus filmów upublicznionych przez kontr-dziennikarzy na YouTube. Ostatecznie artykuł został zatytuowany “Rhetoricalstrategies of counter-journalism: How American YouTubersarechallenging dominant media electionnarratives”.

Jak Weronika wspomina pisanie artykułu naukowego a także swoją współpracę ze swoją promotorką?

„Dla niedoświadczonego badacza, podjęcie próby napisania pierwszej naukowej publikacji można przyrównać do nieprzewidywalnej podróży autostopem. Perspektywa nieustannie się zmienia, a na drodze wciąż pojawiają się kolejne wyzwania. Efektu końcowego, który stanowczo przerósł moje oczekiwania, bez wątpienia nie udałoby się osiągnąć bez pomocy ze strony promotorki. Będąc moim mentorem akademickim, potrafiła dostrzec potencjał pracy na wczesnym etapie jej powstawania, a entuzjazm oraz zaangażowanie, które okazywała podczas naszej współpracy, utwierdzały mnie nieustannie w słuszności wysiłku włożonego w badania nad wybranym przeze mnie tematem. To współpraca z doświadczonym i otwartym nauczycielem akademickim sprawiła, że ogólnikowe spostrzeżenia oraz wątpliwości przekształciły się w naukowe rozważania. Dzięki temu, na każdym etapie pisania pracy, udało się utrzymać odpowiedni kierunek, jak również nie utracić niezbędnej dla tego procesu motywacji”.

Nie obyło się jednak bez przeszkód. Po przesłaniu pracy amerykańscy specjaliści odesłali artykuł do poprawek. Kolejne dni Weronika i jej promotor spędziły nad udoskonaleniem tekstów. Dzięki dobrze dobranym partnerom, praca została opublikowana w otwartym dostępie pod koniec marca 2021 na stronie czasopisma „Res Rhetorica”.

Jeśli chcielibyście przeczytać publikację Weroniki Wiory, to znajdziecie ją pod tym linkiem.

Nicol Rzotki
fot.: własne